Jak wygląda praca personal shoppera? Ile zarabia stylista? Co trzeba wiedzieć od strony „technicznej” na początku drogi zawodowej? To jedne z pierwszych pytań, które padają, gdy ktoś zaczyna interesować się pracą w tym zawodzie, dlatego dziś odpowiem na kilka kluczowych kwestii, by ułatwić Ci podjęcie decyzji, czy ten zawód może być dla Ciebie.
Jakiś czas temu nagrałam film, z którym omawiam to, gdzie warto szukać inspiracji i rozwoju, by mieć głowę pełną pomysłów i by kreatywność nigdy Cię nie opuszczała.
Obejrzyj ten materiał tutaj
Dziś chcę się skupić na bardziej przyziemnej stronie pracy, bo w końcu bycie stylistą to nie tylko praca kreatywna, to również prowadzenie własnego biznesu.
Jak wygląda praca stylisty?
Na to pytanie nie ma jednoznacznej i prostej odpowiedzi, ponieważ zawód ten ma różne odsłony. Możesz pracować m.in. przy sesjach zdjęciowych, budując wizerunek klienta indywidualnego, stylizować osoby publiczne, tworzyć stylizacje do produkcji filmowych, teatralnych czy teledysków, prowadząc szkolenia i warsztaty dla firm, nawiązując współprace z butikami czy centrami handlowymi. Niektórzy styliści pracują w wybranym dziale i w nim się specjalizują, inni łączą kilka z nich. Od tego jakie działania będą Ci najbliższe będzie zależeć Twój tryb pracy i kalendarz.
Temat ten szerzej rozwijam w ramach mojego bezpłatnego mini kurs ZAWÓD STYLISTA. Omawiam w nim różne typy pracy, ale też pomagam zweryfikować czy ten zawód jest dla Ciebie oraz omawiam kwestie marketingowe takie jak persona marki. Odbierz dostęp do szkolenia już teraz!
Pracując przy produkcjach foto i video będziesz pracować w niektóre dni bardzo intensywnie, bo praca na planie zaczyna się często o świcie i kończy w późnych godzinach wieczornych. Ilość dni zależy od złożoności projektu (od jednego do kilkudziesięciu dni zdjęciowych). Do tego dochodzi logistyka stworzenia przez Ciebie stylizacji przed rozpoczęciem projektu i zwinięcia całego kramu po jego zakończeniu, co często nie jest mniej pracochłonne niż sama praca na planie (ponownie w zależności od złożoności projektu i ilość przygotowywanych stylizacji od kilku do kilkudziesięciu dni).
Praca z klientem indywidualnym wygląda inaczej. Robiąc przeglądy szaf i zakupy największą pracę wykonujesz w dniu realizacji zlecenia i czas pracy będzie zależał od tego, jaki Ty przyjmiesz sposób pracy. Niektórzy styliści, którzy pracują według stawek godzinowych, co prawdopodobnie pozwala na umówienie większej ilości klientów jednego dnia. Ja kilka lat temu podjęłam decyzję o tym, by usystematyzować te kwestie i obie te usługi ujęłam w konkretne ramy czasowe (każda z usług to 5-godzinne spotkanie), by klient wiedział, czego się spodziewać rezerwując sobie czas i budżet na naszą współpracę. Poza tym, bardzo zależy mi na tym, by podczas spotkania poświęcić mocno uwagę danej osobie, nie traktować tego spotkania jako jedno z wielu i dać z siebie całą moc, dlatego taka praca to dla mnie rezerwacja w kalendarzu całego dnia.
Stylizowanie osób publicznych może się odbywać według różnych form, od jednorazowej współpracy po cykliczne wsparcie klienta. Możesz wybierać ubrania dla klienta z jego własnej szafy czy spośród rzeczy, które dla niego wybierzesz na zakupach lub z rzeczy, które wypożyczysz współpracując z markami. Te dwie kwestie zdeterminują to, ile czasu w kalendarzu zajmie Ci takie zlecenie.
Szkolenia, warsztaty, współprace z centrami handlowymi czy butikami to często jednodniowe zlecenia (choć oczywiście i tu bywają wyjątki). Tak jak w poprzednich przykładach, tak i tu, niezbędne jest przygotowanie. Myślę, że w ogóle warto tu zaznaczyć, że Twoja praca nie sprowadza się jedynie do wykonania zlecenia. Zawsze wymaga to przygotowania koncepcji, rozeznania rynku oraz nawiązania relacji z partnerami, którzy mogą pomóc Ci w realizacji zlecenia na najwyższym poziomie. I tu przechodzimy do drugiej kwestii, czyli zarobków.
Ile zarabia stylista?
Tu ponownie odpowiedź nie może być jednoznaczna, ale czytając pierwszą część, nie masz chyba co do tego wątpliwości. Twoje stawki na początku mogą też różnić się od tych, które będziesz określać po kilku czy kilkunastu latach pracy, ponieważ poziom doświadczenia często łączy się z wyceną. Nie chcę przez to powiedzieć, że powinnaś na początku bezwzględnie ustawić niskie stawki, bo w moim odczuciu, niska cena nie będzie budowała Twojej marki w sposób profesjonalny, jednak przy niedużym doświadczeniu trudno czasem oczekiwać wysokich kwot, które znaleźć możesz na stronach stylistów, którzy pracują od wielu lat.
Przeglądy szaf i zakupy mogą dawać zarobek w wysokości 500-2000 zł, projekty foto i video to kwoty od 1500 zł do kilkunastu tysięcy złotych, szkolenia i warsztaty wyceniane są zwykle od 1000 zł do kilku czy kilkunastu tysięcy złotych, a współprace z butikami czy centrami handlowymi zaczynać się mogą od kilkuset złotych do kilku tysięcy lub bywają połączone z poziomem sprzedaży na danych evencie.
Co jeszcze muszę wiedzieć?
Pamiętaj, że kwoty, które pojawiają się w wycenach nie mogą być porównywane ze standardowymi pensjami osób pracujących na etacie. Wspomniałam wcześniej, że Twoja praca opierać się będzie nie tylko na samym dniu wykonania zlecenia, ale również na przygotowaniach i pracy po jego zakończeniu. Nie można więc myśleć o stawkach w sposób standardowy, ustalać np. 5 różnych 1-dniowych sesji zdjęciowych w jednym tygodniu i zsumować sobie stawek w ramach jednego tygodnia, bo najnormalniej w świecie nie będziesz w stanie wykonać takiej ilości pracy w jednym tygodniu (no chyba, że będziesz mieć asystentów, ale wtedy wycena również będzie wyglądać inaczej).
Większość stylistów pracuje w ramach własnej działalności gospodarczej, co oznacza, że kwoty przychodu obejmować muszą wartość opłacanych później podatków czy składek ZUS, podczas gdy osoby na etacie często myślą kwotami netto, które wpadają na ich konta bez zastanawiania się nad tym, ile muszą zarobić, by ich pracodawca miał na pokrycie ich składek.
Jeśli jesteś na początku drogi, być może warto będzie rozważyć działalność nierejestrowaną, która na moment pisania tego tekstu (luty 2023 r.) nie może przekroczyć miesięcznie 1745 zł. Powyżej tej kwoty jesteś zobowiązana prowadzić działalność gospodarczą, opłacać składki oraz odprowadzać podatek. Pozwolę sobie nie przytaczać tu więcej liczb, bo jak wiemy przepisy lubią się zmieniać. Najlepiej będzie skonsultować się w tych kwestiach z księgową lub właściwymi do tego urzędami.
Być może na początku niektóre z tych kwestii wydają Ci się zawiłe, co może być zupełnie naturalne, tym bardziej, jeśli nigdy nie prowadziłaś własnej działalności. Wejście do nowego zawodu może sprawiać wrażenie długiej listy zadań, jednak niech Cię to nie zniechęca. Zaplanuj działania, przemyśl co na ten moment jest priorytetem i zacznij choć małymi krokami. Ja z chęcią pomogę Ci w realizacji Twojego planu np. w ramach moich szkoleń. Możesz wybrać spośród następujących szkoleń:
- Personal shopper 2.0 – pozwoli Ci zdobyć lub usystematyzować wiedzę z zakresu stylizacji, przebiegu usług i pracy z klientem
- Analiza kolorystyczna w stylizacji – szkolenie z dużą ilością praktyki z analizy kolorystycznej według 12 typów urody
- Marketing dla stylistów – pomoże Ci ruszyć ze swoją działalnością, znaleźć pierwszych klientów, stworzyć ofertę i znaleźć swój wyróżnik na rynku
A może potrzebujesz czegoś innego? Odezwij się do mnie , napisz czego najbardziej potrzebujesz i stwórzmy szkolenie skrojone dla Ciebie indywidualnie.